Kada je AI među nama: recenzija Ex Machine

KREDIT ZA SLIKU:

• Autor ime
      Kathryn Dee
    • Autor Twitter Handle
      @Quantumrun

Cijela priča (koristite SAMO dugme 'Zalijepi iz Word' za sigurno kopiranje i lijepljenje teksta iz Word dokumenta)

ex Machina (2015, r. Alex Garland) je duboko filozofski film, čija je glavna briga da li AI (vještačka inteligencija) ikada može biti istinski čovjek. Film je u suštini Turingov test, koji pokušava da proceni da li mašine mogu da urade ono što može da uradi čovek, entitet koji razmišlja. Ali ex Machina ide dalje od testiranja svojih učesnika kroz razgovore na prirodnom jeziku, postavljajući svoju priču u klaustrofobični prostor daleko od normalnog društva. Programer Caleb Smith osvaja sedmičnu posjetu izolovanom domu izvršnog direktora svoje kompanije Nathana Batemana i učestvuje u eksperimentu testiranja Nathanovog humanoidnog robota Ave. Nathanova kompanija je Bluebook, ekvivalentna Googleu u svijetu filma, a Ava predstavlja logičan vrhunac svih njenih trenutnih napretka u istraživanju umjetne inteligencije i mašinskom učenju.

The Turing test

Na početku filma postaje očigledno da je Ava sposobna da vodi normalne razgovore sa Calebom. Ava je čak u stanju da se šali, izaziva njegove odgovore i lako ga šarmira. Ali kako sati prolaze u Nathanovom estetski savršenom utočištu, Caleb iznosi zapažanja koja izazivaju njegovu sumnju i Ava mu otkriva da se Nathanu ne može vjerovati. Dok Caleb u početku kaže Nathanu da bi ga stvaranje svjesne mašine smjestilo u "istoriju bogova", njegove jezive i zabrinjavajuće implikacije mu se javljaju. Zašto učinio Nathan je napravio Avu?

Nathanova tiha i poslušna pomoćnica iz inostranstva, Kyoko, služi kao folija za Avu. Njen nedostatak jezičkih sposobnosti ne dopušta joj ništa drugo osim pokornosti, uz njenu spremnost da služi Nathanu u bilo kojem svojstvu koje je naizgled programirano u njoj jer nema izlaza. Iako ona ispunjava čak i Nathanove seksualne potrebe, bez jezika, emocionalna distanca se također ne može prekršiti.

Ovo je suprotno od Kejlebove interakcije sa Avom. Prijateljstvo se među njima brzo stvara. Ava je sposobna da koristi estetiku i seksualnost kako bi se dopala Calebu (iako to znanje crpi iz Calebove istorije pretraživanja pornografije). Takođe ne treba dugo da Ava otkrije da razmišlja o svojoj situaciji i svom okruženju. Možda joj je to što je bila obučena da rasuđuje i obrađuje vanjske podražaje putem jezika pomogla da stekne sposobnost metakognicije i egzistencijalnog razmišljanja.

Avin lik sugerira da vrhunac umjetne inteligencije može biti nagon da se oslobodimo potčinjenosti, da iskusimo svijet i da djelujemo prema njenim željama i željama. Po njenim vlastitim riječima, sposobnost slobodnog „stajanja na saobraćajnoj raskrsnici“ i „promjenjivog pogleda na ljudski život“.

Humanost AI

Ovo vodi do srži stvari – može li AI zaista biti čovjek? Čini se da se Avine želje ne razlikuju od ljudskih, posebno one koja je cijeli život proživjela povučeno, napravljena da služi svrsi svog gospodara, a istovremeno je obučena podacima iz vanjskog svijeta. Implikacija ovoga je da s pojavom motivacije dolazi i impuls da se postigne svoj cilj po svaku cijenu, čak i na štetu drugih.

Vraćajući se na Nathanove motive za stvaranje Ave i njegovih drugih AI prototipa, kao i na njegov inženjering Turingovog testa i angažovanje Calebovih usluga, može se činiti da je Nathan glavni planer koji koristi druge za svoje ciljeve, ma kakve one bile. On je u stanju da glumi iskrenost i dobru volju. Ali ono što Avu istinski postavlja na njen put ka slobodi i ljudskosti su te iste stvari, po cijenu žrtvovanja Caleba. Film se tako završava nagovještajem onoga što pravi AI znači za budućnost.