Keď je AI medzi nami: recenzia Ex Machina

OBRÁZOK PRE OBRÁZOK:

• Meno autora
      Kathryn Dee
    • Autor Twitter Handle
      @Quantumrun

Celý príbeh (na bezpečné kopírovanie a prilepenie textu z dokumentu Word použite LEN tlačidlo „Prilepiť z Wordu“)

Ex Machina (2015, r. Alex Garland) je hlboko filozofický film, ktorého ústredným záujmom je, či AI (umelá inteligencia) môže byť niekedy skutočne človekom. Film je v podstate Turingovým testom, ktorý sa snaží vyhodnotiť, či stroje dokážu to, čo dokáže človek, mysliaci entita. ale Ex Machina ide nad rámec testovania svojich účastníkov prostredníctvom konverzácií v prirodzenom jazyku tým, že svoj príbeh zasadil do klaustrofobického priestoru, ktorý je vzdialený bežnej spoločnosti. Programátor Caleb Smith vyhrá týždennú návštevu v izolovanom dome generálneho riaditeľa svojej spoločnosti Nathana Batemana a zúčastňuje sa experimentu na testovanie Nathanovho humanoidného robota Ava. Nathanova spoločnosť je Bluebook, ekvivalent spoločnosti Google vo filmovom svete, a Ava predstavuje logické vyvrcholenie všetkých jej súčasných pokrokov v oblasti výskumu AI a strojového učenia.

Turingov test

Na začiatku filmu sa ukáže, že Ava je schopná normálneho rozhovoru s Calebom. Ava dokonca dokáže žartovať, spochybňovať jeho odpovede a ľahko ho očarí. Ale ako ubiehajú hodiny v Nathanovom esteticky dokonalom prístave, Caleb robí pozorovania, ktoré vzbudzujú jeho podozrenie a Ava mu prezradí, že Nathanovi sa nedá veriť. Zatiaľ čo Caleb najprv povie Nathanovi, že stvorenie vedomého stroja by ho zaradilo do „histórie bohov“, jeho desivé a znepokojujúce dôsledky mu svitnú. Prečo? robil Nathan robí Avu?

Nathanova tichá a podriadená zahraničná asistentka Kyoko slúži Ave ako záštita. Nedostatočné jazykové schopnosti jej nedovoľujú iný priestor, ako podriadenosť, pričom jej ochota slúžiť Nathanovi v akejkoľvek funkcii je v nej zdanlivo naprogramovaná, pretože neexistuje východisko. Aj keď napĺňa aj Nathanove sexuálne potreby, bez jazyka sa nedá prelomiť ani emocionálna vzdialenosť.

Toto je opak Calebovej interakcie s Avou. Priateľstvo medzi nimi vzniká rýchlo. Ava je schopná použiť estetiku a sexualitu na to, aby oslovila Caleba (hoci tieto poznatky odvodzuje z Calebovej histórie vyhľadávania porna). Ava tiež netrvá dlho, kým odhalí, že reflektuje svoju situáciu a svoje prostredie. Možno to, že bola vyškolená na uvažovanie a spracovanie vonkajších podnetov prostredníctvom jazyka, jej pomohla získať schopnosť metakognície a existenciálneho myslenia.

Postava Avy naznačuje, že vrcholom umelej inteligencie môže byť snaha oslobodiť sa od područia, zažiť svet a konať podľa svojich túžob a túžob. Podľa jej vlastných slov schopnosť slobodne „stáť na dopravnej križovatke“ a mať „meniaci sa pohľad na ľudský život“.

Ľudskosť AI

To vedie k jadru veci – môže byť AI skutočne ľudská? Zdá sa, že Avine túžby sa nelíšia od túžob človeka, najmä toho, ktorý prežil celý svoj život v ústraní, aby slúžil účelu svojho pána a zároveň bol trénovaný údajmi z vonkajšieho sveta. Z toho vyplýva, že so vznikom motivácie prichádza aj impulz dosiahnuť svoj cieľ za každú cenu, aj na úkor iných.

Vráťme sa k Nathanovým vlastným motívom na vytvorenie Avu a jeho ďalších prototypov AI plus jeho inžinierstvu Turingovho testu a zapojeniu Calebových služieb, môže sa zdať, že Nathan je hlavný plánovač, ktorý využíva ostatných na svoje účely, nech už sú akékoľvek. Dokáže predstierať úprimnosť a dobrú vôľu. Ale to, čo Avu skutočne privádza na jej cestu k slobode a ľudskosti, sú tie isté veci, za cenu obetovania Caleba. Film tak končí predzvesťou toho, čo znamená skutočná AI pre budúcnosť.