Když je AI mezi námi: recenze Ex Machina

KREDIT OBRAZU:

• Jméno autora
      Kathryn Dee
    • Autor Twitter Handle
      @Quantumrun

Celý příběh (K bezpečnému zkopírování a vložení textu z dokumentu Word použijte POUZE tlačítko 'Vložit z Wordu')

Ex Machina (2015, r. Alex Garland) je hluboce filozofický film, jehož ústředním zájmem je, zda AI (umělá inteligence) může být někdy skutečně člověkem. Film je v podstatě Turingovým testem, který se snaží vyhodnotit, zda stroje dokážou to, co člověk, myslící entita. Ale Ex Machina přesahuje testování svých účastníků prostřednictvím konverzací v přirozeném jazyce, zasazením svého příběhu do klaustrofobního prostoru, který je vzdálený normální společnosti. Programátor Caleb Smith vyhraje týdenní návštěvu v izolovaném domě generálního ředitele své společnosti Nathana Batemana a účastní se experimentu, jehož cílem je otestovat Nathanova humanoidního robota Avu. Nathanova společnost je Bluebook, ekvivalent společnosti Google ve filmovém světě, a Ava představuje logické vyvrcholení všech jejích současných pokroků ve výzkumu AI a strojovém učení.

Turingova testu

Na začátku filmu se ukáže, že Ava je schopná normální konverzace s Calebom. Ava dokonce dokáže vtipkovat, zpochybňovat jeho odpovědi a snadno ho okouzlí. Ale jak hodiny plynou v Nathanově esteticky dokonalém útočišti, Caleb učiní postřehy, které v něm vzbudí podezření, a Ava mu odhalí, že Nathanovi nelze věřit. Zatímco Caleb zpočátku říká Nathanovi, že vytvoření vědomého stroje by ho zařadilo do „historie bohů“, jeho děsivé a znepokojivé důsledky mu dojdou. Proč dělal Nathan dělá Avu?

Nathanova tichá a podřízená zahraniční asistentka Kyoko slouží Avě jako záskok. Nedostatek jazykových schopností jí neumožňuje jiný prostor než podřízenost, přičemž její ochota sloužit Nathanovi v jakékoli funkci je v ní zdánlivě naprogramována, protože neexistuje žádná cesta ven. I když naplňuje i Nathanovy sexuální potřeby, bez jazyka nelze překonat ani emocionální vzdálenost.

Toto je opak Calebovy interakce s Avou. Přátelství mezi nimi vzniká rychle. Ava je schopná používat estetiku a sexualitu, aby oslovila Caleba (ačkoli tyto znalosti odvozuje z Calebovy historie vyhledávání porna). Ava také netrvá dlouho a odhalí, že reflektuje svou situaci a své prostředí. Možná, že byla vycvičena k uvažování a zpracovávání vnějších podnětů prostřednictvím jazyka, pomohla jí získat schopnost metakognice a existenciálního myšlení.

Postava Avy naznačuje, že vrcholem umělé inteligence může být snaha osvobodit se z područí, zažít svět a jednat podle svých přání a tužeb. Podle jejích vlastních slov schopnost svobodně „stát na dopravní křižovatce“ a mít „pohyblivý pohled na lidský život“.

Humanita AI

To vede k jádru věci – může být umělá inteligence skutečně lidská? Zdá se, že Avina touha se neliší od lidských, zvláště toho, který žil celý svůj život v ústraní, aby sloužil účelu svého pána, a zároveň byl trénován s daty z vnějšího světa. Z toho plyne, že se vznikem motivace přichází i impuls dosáhnout svého cíle za každou cenu, i na úkor ostatních.

Vrátíme-li se k Nathanovým vlastním motivům pro vytvoření Avy a jeho dalších prototypů umělé inteligence plus jeho inženýrství Turingova testu a zapojení Calebových služeb, může se zdát, že Nathan je hlavní plánovač, který využívá ostatní pro své vlastní účely, ať už jsou jakékoli. Dokáže předstírat upřímnost a dobrou vůli. Ale to, co Avu skutečně přivádí na její cestu ke svobodě a lidskosti, jsou tytéž věci, za cenu obětování Caleba. Film tak končí předzvěstí toho, co znamená opravdová AI pro budoucnost.