När AI är bland oss: en recension av Ex Machina

BILDKREDIT:

• Författare Namn
      Kathryn Dee
    • Författare Twitter Handle
      @Quantumrun

Hela berättelsen (använd ENDAST knappen "Klistra in från Word" för att säkert kopiera och klistra in text från ett Word-dokument)

Ex Machina (2015, regi. Alex Garland) är en djupt filosofisk film, med dess centrala angelägenhet om huruvida AI (artificiell intelligens) någonsin kan vara riktigt mänsklig. Filmen är i huvudsak ett Turing-test, som försöker utvärdera om maskiner kan göra vad en människa, en tänkande enhet, kan göra. Men Ex Machina går utöver att testa sina deltagare genom naturliga språkkonversationer, genom att sätta sin berättelse i ett klaustrofobiskt utrymme långt borta från det normala samhället. Programmeraren Caleb Smith vinner ett veckolångt besök i sin företagschef Nathan Batemans isolerade hem och deltar i ett experiment för att testa Nathans humanoida robot, Ava. Nathans företag är Bluebook, motsvarande Google i filmens värld, och Ava representerar den logiska kulmen på alla dess nuvarande framsteg inom AI-forskning och maskininlärning.

Turingtestet

Tidigt i filmen blir det uppenbart att Ava är kapabel att ha normala konversationer med Caleb. Ava kan till och med skämta, utmana hans svar och charmar honom lätt. Men medan timmarna går i Nathans estetiskt perfekta tillflyktsort gör Caleb observationer som väcker hans misstankar och Ava avslöjar för honom att Nathan inte är att lita på. Medan Caleb initialt säger till Nathan att skapandet av en medveten maskin skulle placera honom i "gudarnas historia", kommer dess kusliga och förvirrande konsekvenser upp för honom. Varför gjorde Nathan göra Ava?

Nathans tysta och undergivna utländska assistent, Kyoko, fungerar som en folie åt Ava. Hennes bristande språkförmåga ger henne inget annat utrymme än underkastelse, med hennes vilja att tjäna Nathan i vilken egenskap som helst som verkar programmerad i henne eftersom det inte finns någon utväg. Även om hon till och med uppfyller Nathans sexuella behov, utan språk, kan det känslomässiga avståndet inte heller överträdas.

Detta är motsatsen till Calebs interaktion med Ava. Vänskap bildas snabbt mellan dem. Ava kan använda estetik och sexualitet för att tilltala Caleb (även om hon hämtar denna kunskap från Calebs porrsökhistorik). Det tar inte heller lång tid för Ava att avslöja att hon reflekterar över sin situation och sin miljö. Att ha tränats i att resonera och bearbeta yttre stimuli genom språket hjälpte henne kanske att förvärva förmågan till metakognition och existentiellt tänkande.

Avas karaktär antyder att höjdpunkten av artificiell intelligens kan vara driften att frigöra sig från underkuvande, att uppleva världen och att agera utifrån hennes önskemål och önskningar. Med hennes egna ord, förmågan att fritt "stå i en trafikkorsning" och ha en "skiftande syn på människolivet".

Humanity of AI

Detta leder till sakens kärna – kan AI verkligen vara mänsklig? Det verkar som om Avas önskningar inte skiljer sig från en människas, särskilt en som har levt hela sitt liv i avskildhet, gjorda för att tjäna sin mästares syfte, samtidigt som de tränas med data från omvärlden. Innebörden av detta är att med uppkomsten av en motivation kommer det också en impuls att uppnå sitt mål till varje pris, även på andras bekostnad.

Om vi ​​går tillbaka till Nathans egna motiv för att skapa Ava och hans andra AI-prototyper plus hans konstruktion av ett Turing-test och engagerande av Calebs tjänster, kan det tyckas som att Nathan är en mästerplanerare som använder andra för sina egna syften, vad de än må vara. Han kan låtsas uppriktighet och välvilja. Men det som verkligen sätter Ava på hennes väg till frihet och mänsklighet är samma saker, till priset av att offra Caleb. Filmen avslutas alltså med en föraning om vad en sann AI betyder för framtiden.