Kad je AI među nama: recenzija Ex Machina

KREDIT ZA SLIKE:

• Autor Naziv
      Kathryn Dee
    • Autor Twitter Ručka
      @Quantumrun

Cijela priča (koristite SAMO gumb 'Zalijepi iz Worda' za sigurno kopiranje i lijepljenje teksta iz Word dokumenta)

Ex Machina (2015., r. Alex Garland) duboko je filozofski film, čija je središnja briga može li AI (umjetna inteligencija) ikada biti istinski čovjek. Film je u biti Turingov test, koji pokušava procijeniti mogu li strojevi ono što čovjek, misleći entitet, može. Ali Ex Machina ide dalje od testiranja svojih sudionika razgovorima na prirodnom jeziku, smještajući svoju priču u klaustrofobičan prostor daleko od normalnog društva. Programer Caleb Smith osvaja jednotjedni posjet izoliranom domu izvršnog direktora svoje tvrtke Nathana Batemana i sudjeluje u eksperimentu testiranja Nathanova humanoidnog robota Ave. Nathanova tvrtka je Bluebook, ekvivalent Googleu u svijetu filma, a Ava predstavlja logičnu kulminaciju svih njegovih trenutnih napretka u istraživanju umjetne inteligencije i strojnom učenju.

Turingov test

Na početku filma postaje očito da je Ava sposobna normalno razgovarati s Calebom. Ava se zna čak i šaliti, izazivajući njegove odgovore i lako ga šarmira. Ali kako sati prolaze u Nathanovom estetski savršenom utočištu, Caleb iznosi opažanja koja izazivaju njegovu sumnju, a Ava mu otkriva da se Nathanu ne može vjerovati. Dok Caleb isprva govori Nathanu da bi ga stvaranje svjesnog stroja smjestilo u "povijest bogova", njegove jezive i uznemirujuće implikacije padaju na pamet. Zašto učinio Nathan napraviti Avu?

Nathanova tiha i pokorna strana pomoćnica, Kyoko, služi kao zabrana za Avu. Njezin nedostatak jezične sposobnosti ne dopušta joj ništa drugo osim pokornosti, s njezinom spremnošću da služi Nathanu u bilo kojem svojstvu koje je naizgled programirano u njoj jer nema izlaza. Iako ispunjava čak i Nathanove seksualne potrebe, bez jezika, emocionalna distanca se također ne može narušiti.

Ovo je suprotnost Calebovoj interakciji s Avom. Prijateljstvo se među njima brzo stvara. Ava je sposobna koristiti estetiku i seksualnost kako bi se dopala Calebu (iako to znanje crpi iz Calebove povijesti pretraživanja pornografije). Avi također nije dugo trebalo da otkrije da razmišlja o svojoj situaciji i okolini. Možda joj je to što je obučena za razmišljanje i obradu vanjskih podražaja putem jezika pomoglo da stekne sposobnost metakognicije i egzistencijalnog razmišljanja.

Avin lik sugerira da bi vrhunac umjetne inteligencije mogao biti poriv za oslobađanjem od podređenosti, za iskustvom svijeta i djelovanjem u skladu sa svojim željama i željama. Po njezinim vlastitim riječima, sposobnost da slobodno "stoji na prometnom raskrižju" i ima "promjenjiv pogled na ljudski život".

Humanost umjetne inteligencije

To dovodi do srži stvari – može li AI doista biti čovjek? Čini se da se Avine želje ne razlikuju od ljudskih želja, posebno onih koje su cijeli život živjele povučeno, stvorene da služe svrsi svog gospodara, dok su također trenirane podacima iz vanjskog svijeta. Implikacija toga je da s pojavom motivacije dolazi i impuls da se pod svaku cijenu, čak i na štetu drugih, postigne svoj cilj.

Vraćajući se Nathanovim vlastitim motivima za stvaranje Ave i njegovih drugih prototipova umjetne inteligencije plus njegovom inženjeringu Turingovog testa i angažiranju Calebovih usluga, može se činiti da je Nathan glavni planer koji koristi druge za svoje vlastite ciljeve, kakvi god oni bili. U stanju je glumiti iskrenost i dobronamjernost. Ali ono što Avu uistinu pokreće na njezinom putu prema slobodi i čovječanstvu su te iste stvari, po cijenu žrtvovanja Caleba. Film tako završava naslućivanjem onoga što prava umjetna inteligencija znači za budućnost.

Oznake
    Kategorija
    Oznake